Right Speech, Right Action, Right Livelihood

ПРАВИЛНА РЕЧ, ПРАВИЛНО ДЕЙСТВИЕ, ПРАВИЛНО ПРЕПИТАНИЕ

Сила, моралният аспест на Осморния Път, се състои от Правилна Реч, Правилно Действие и Правилно Препитание, това означава да поемаме отговорност за думите си и да внимаваме какво правим с телата си. Когато съм осъзнат и внимавам, говоря по начин, който е подходящ за времето и мястото;  по същия начин действам или работя според времето и мястото.

Започваме да разбираме, че трябва да сме внимателни за това какво правим и казваме; иначе непрестанно се нараняваме. Ако направите или кажете неща, които са груби или жестоки, винаги има незабавен резултат. В миналото може и да ви се е разминавало, като сте се залъгвали, разсейвайки се с нещо друго, за да не мислите за това. За известно време можете да забравите всички неща, докато накрая те пак ви се върнат, но ако практикуваме сила, нещата веднага ни се връщат. Дори когато преувеличавам, нещо в мен казва: „Не бива да преувеличаваш, трябва повече да внимаваш.” Аз имах навика да преувеличавам – това е част от нашата култура; изглежда съвършено нормално. Но когато сте осъзнати, ефектът от най-малката лъжа или клюка е незабавен, защото сте напълно отворени, уязвими и чувствителни.  И тогава внимавате какво правите;  давате си сметка, че е важно да сте отговорни за това какво правите и казвате.

Импулсът да помогнете е веща дамма. Ако видите някой да пада на пода в несвяст, вещата дамма пронизва ума ви: „Помогни на този човек”  и вие отивате да му помогнете да се съвземе. Ако го правите с празен ум – не от някакво лично чувство за постигане, а само от състрадание и защото е правилно, това е просто веща дамма. Не е лична камма, не е ваша. Но ако го направите от желание да придобиете заслуги и да впечатлите другите хора  или защото човекът е богат и очаквате някаква награда за деянието си, тогава – макар че действието е вещо – вие правите лична връзка с него и това подсилва чувството на аз. Когато вършим добри дела от осъзнатост и мъдрост, а не от невежество, те са вещи дамми без лична камма.

Монашеският орден бил създаден от Будата, за могат мъже и жени да живеят безупречен живот, без никакви погрешки. Като бикху, вие живеете в цялостна система от обучителни предписания, които се наричат Патимока. Когато живеете под тази дисциплина, дори действията и речта ви да са необмислени, поне не оставят силни впечатления. Не можете да имате пари, така че не можете да идете някъде, освен ако не сте поканени. Безбрачни сте. След като живеете от подаяния, не убивате животни. Дори цветя и листа не повдигате, нито пък предприемате някакво действие, което би смутило естествения поток на живота, вие сте напълно безвредни.  В Тайланд дори си носим цедки за вода, за да филтрираме всяка жива твар във водата, като ларва на комар например. Напълно е забравено нарочно да се убиват живи същества.

Аз вече 25 години живея с това правило, така че не съм извършвал някакви тежки кармични действия. С тази дисцплина човек живее по много безвреден, много отговорен начин. Може би най-трудната част е с речта; речевите навици са сред най-трудните за отказване, но и те могат да имат подобрение. Чрез рефлексия и съзерцание човек започва да вижда колко неприятно е изричането на глупави неща или пък празното дърдорене без причина.

За миряните Правилното Препитание е нещо, което се развива, като опознаете намеренията си относно това, което правите. Можете да се опитате да избягвате умишленото нараняване на други създания или изкарването на прехраната по вреден и недобър начин. Можете да се опитате да избягвате и препитание, което може да е причина други хора да станат пристрастени към наркотици или алкохол или да е причина за застрашаване на екологичното равновесие на планената.

Така че тези трите – Правилно Действие, Правилна Реч и Правилно Препитание – следват от Правилно Разбиране или съвършеното знаене. Започваме да чувстваме, че искаме да живеем по начин, който е благословия за планетата или поне не й вреди.

Правилното Разбиране и Правилният Стремеж имат категорично влияние върху това, което правим и каздваме. И така, паня, или мъдростта,  води до сила: Правилна Реч, Правилно Действие и Правилно Препитание. Сила се отнася до речта и действията ни; със сила ние удържаме сексуалния порив или насилствената употреба на тялото – не го използваме за убиване или крадене. По този начин паня и сила работят заедно в съвършена хармония.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: